Inspiratie, prikkelende stellingen en ideeën nodig om de prestaties van jouw organisatie te verbeteren?
Hieronder heb ik er 350 voor je opgeschreven!
-
Geef eerst zelf iets als je iets wilt krijgen.
-
Wees zelf je grootste concurrent. Val jezelf aan.
- Zorg er voor dat je zelf ook klant zou worden.
-
Je klanten iets leren is de beste manier om te verkopen.
- Lever sneller.
- Wees gastvrij.
- Als je te lang geen contact met je klant opneemt vergeet hij dat je bestaat.
- Zorg voor leiders op ieder niveau in je organisatie, niet alleen aan de top.
-
Zonder eerste versie geen kans op een tweede.
- Als je helemaal tevreden bent met je eerste versie, heb je te laat gelanceerd.
-
Kijk door de ogen van je klant naar je organisatie.
- Maak je klant een held in de ogen van ZIJN management.
- Versterk het egosysteem van je klant.
-
Succes leidt vaker tot passie dan andersom.
-
Energie is belangrijker dan passie.
-
Hou vergaderingen kort.
-
De markt beloont implementatie, niet ideeën.
-
Leid met je oren, niet met je mond.
- Focus.
-
Simplificeer.
-
Oefen.
- Een goed uitgevoerd idee is veel beter dan een goed idee.
- De juiste timing is soms belangrijker dan de juiste inhoud.
- Fundeer je organisatie niet op een paar supersterren.
- Controleer cijfers. Altijd.
- Maak je accountmanagers zelfsturend.
- De beste systemen zijn simpel.
- Verminder je e-mailverkeer en besteed de vrijkomende tijd aan je klanten.
- Voorkom dat gedeelde verantwoordelijkheid ontaardt in gedeelde onverantwoordelijkheid.
- Brainstorm over kostenbesparingen.
- Start een ‘Reciprocity Circle’.
- Concurrentievoordeel is niet dat wat je maakt, maar dat wat je klanten ervaren.
- Geef zelf het goede voorbeeld.
- Alles waarmee je je niet onderscheidt kun je hoogstens tegen marktconforme prijzen aanbieden.
- Een mobiele website is voor prospects, een app is voor klanten.
- Neem geen advies aan van mensen die je niet respecteert.
- Als je het niet met elkaar eens bent hoef je nog geen ruzie te maken.
- Stel betere vragen voor betere antwoorden.
- Zoek balans in wat je moet, wilt en kunt doen.
- Wat je aanpakt valt mee, wat je uitstelt valt zwaar.
- Pas de 80/20 regel vaker toe.
- Bestempel niemand nadrukkelijk als talent want daar worden ze maar gemakzuchtig en arrogant van.
- Bespreek vooraf of jullie liever een kans missen dan een fout voorkomen.
- Vraag steeds “stel dat we een half jaar verder zijn en dit project blijkt mislukt, hoe heeft dat dan kunnen gebeuren?”
- Werk aan de bouwstenen van vertrouwen: geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en betrokkenheid.
- Accepteer geen risicoanalyses met open deuren en algemeenheden meer.
- Leer beter projectmatig werken.
- Leer je mensen plannen.
- Zelf roepen dat je heel erg goed bent werkt averechts.
- Calculeer in dat de kosten van interne communicatie in complexe organisaties hoger zijn.
- Werk aan zelfvertrouwen dat ergens op gebaseerd is.
- Ga terug naar de tekentafel als je niet meer weet wat je moet doen.
- Niet iedere oefening maakt perfect, maar perfecte oefeningen wel.
- Bepaal vooraf bij welke resultaten je de marketingactie stopt.
- Hou het simpel, want in complexe organisaties gebeuren complexe ongelukken.
- Doe optimistische voorspellingen pas na afloop.
- Perfectie is voor lafaards.
- Soms kun je er beter eerst een nacht over slapen.
- Voer je ideeën uit, tot die tijd zijn ze weinig waard.
- Blijf opleiden, want verkopers verkopen het liefst de producten waarvoor ze kort geleden opgeleid zijn.
- Besteed minder tijd aan het formuleren van missies en visies en meer aan de acties om ze waar te maken.
- Geef je eerlijke mening binnen je team, juist wanneer die afwijkt.
- Houd in je planning en begroting rekening met pech én met geluk.
- Ga er gerust vanuit dat je projectteams tijd en budget te laag inschatten.
- Je mensen gaan zich beter gedragen als je ze daar op beoordeelt.
- Leer van de geschiedenis en schrijf nieuwe.
- Haal vaker koffie en thee voor je team.
- Slechte ideeën worden niet beter door ze stug vol te houden.
- Grijp in als het meest triviale agendapunt de meeste vergadertijd opslokt.
- Laat echt belangrijke besluiten niet over aan experts.
- Werk met analyses, niet met meningen.
- Zoek lang genoeg naar alle mogelijke opties, des te groter wordt de kans dat de beste er bij zit.
- Realiseer je dat de perceptie van kansen en bedreigingen afhangt van wie ze inschat.
- Wed niet op 1 paard.
- Kleine opeenvolgende stappen zijn veiliger dan 1 grote.
- Kijk vooraf waar de nooduitgang is en maak een fall back plan.
- Verander wat je niet accepteert en accepteer wat je nog niet kunt veranderen.
- Wacht niet op hun rapportage en ga bij je teams kijken en luisteren.
- Succes hangt meer af van mensen dan van methoden.
- Klanten zijn geïnteresseerd in hun eigen missie, niet in de onze.
- Meet 3 jaar lang de daadwerkelijke opbrengst van je voltooide projecten.
- Beheers je eigen emoties, speel in op die van anderen.
- Hoe vaker je elkaar spreekt, hoe meer je elkaar te vertellen hebt.
- Vervang software waaraan programmeurs meer plezier beleven dan gebruikers.
- De beste beslissing is niet altijd de meest politieke.
- Fixeer je op klanten in plaats van op hypes.
- Je beslissingen worden beter als je ook mensen met andere achtergronden en referentiekaders raadpleegt.
- Kom in actie, want de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.
- Zorg ervoor dat je al je acties in een uitzending van Pauw en Witteman zou kunnen verdedigen.
- Verander vaker als je dat moeilijk vindt. Het went.
- Inspireer creatieve mensen, want tijdschema’s verlammen hen alleen maar.
- Tijd pauzeert nooit en klanten zitten ook niet stil.
- Tijd wacht op niemand.
- Geef minstens zoveel aandacht aan de lange- als aan de korte termijn.
- Niemand zal je verwijten dat je aanbod gemakkelijk te begrijpen is.
- Ga er voortaan van uit dat consumenten slim zijn.
- Bepaal hoeveel tijd je hebt om te beslissen en gebruik die tijd optimaal.
- Als mensen niet willen gaat het niet gebeuren.
- Herhaal, herhaal, herhaal, want de snelheid waarmee iets vergeten wordt neemt voortdurend toe.
- Herhaal, herhaal, herhaal, want de snelheid waarmee iets vergeten wordt neemt voortdurend toe. 🙂
- Heel veel mensen worden erg gelukkig als je ze duidelijke kaders biedt.
- Projecten lopen zelden op 1 dag maandenlange vertraging op.
- Behandel je personeel zo goed dat ze bij een nieuwe werkgever positief over je vertellen.
- Laat mensen een tijdje minder thuiswerken als dat de samenwerking verbetert.
- Meningsverschillen kun je het beste winnen door ze via overleg te voorkomen.
- Kijk niet naar het aantal uren dat je er in stopt, maar naar wat je in die uren stopt.
- Klanten horen liever hun eigen naam dan de jouwe.
- Mensen presteren beter als ze er lol in hebben.
- Misschien heeft de ander gelijk?
- Steek ook tijd in het vinden van “meningsovereenkomsten”.
- Beheers je woede.
- Luister naar wat de ander te zeggen heeft.
- Als we het altijd 100 procent met elkaar eens zouden zijn is 1 van ons beiden overbodig.
- Niet alleen eerlijk delen voorstellen als je zelf het minste te bieden hebt.
- Hoe harder je iemand aanvalt des te defensiever hij wordt. En jij zou waarschijnlijk ook zo reageren.
- Zou het helpen om je ongelijk eerlijk toe te geven?
- Stop met het opleiden van mensen voor de vraag van gisteren.
- Verdiep je oprecht en met interesse in de mening van de ander. Geef daarna pas jouw mening.
- De beste ideeën zijn van een wonderschone eenvoud.
- Minder slimme woorden, meer slimme daden.
- Geef je fouten eerlijk toe in plaats van ze krampachtig te verdedigen. Werkt veel lekkerder.
- Luisteren is meer dan wachten tot de ander ophoudt met praten.
- Ideeën krijgen pas waarde als je ze realiseert.
- Over jezelf roepen dat je heel erg goed bent werkt averechts.
- Maak een plan en hou je dr’an.
- Je alleen nog focussen op kostenbesparing is de opmaat voor een race naar het ravijn. Zoek liever klanten.
- Zeggen we eerlijk dat het mislukte of zeggen we dat we succesvol aantoonden dat het niet werkt?
- Je kunt je eigen fouten proberen te verdedigen, maar verwacht liever niet dat het lukt.
- Als ze je via Google moeten vinden is je merk niet erg sterk.
- Als je alle hypes geprobeerd hebt zou je je ook eens op de klant kunnen richten.
- Tablet-gebruikers snappen steeds minder waarom de IT-afdeling zo traag en duur is en hen het leven zuur maakt.
- Het wanhopig beschermen en verdedigen van achterhaalde businessmodellen schaadt de gezondheid.
- Verplaats je eens in zijn of haar positie.
- Laat de ander ook eens aan het woord.
- Wees vriendelijk. Als het kan.
- Stop met prestatiebeloningen.
- Word belangrijk voor de klant.
- Geef eens een compliment.
- Tablets en smartphones verbieden omdat je ze niet begrijpt is een slechte manier om je positie te beschermen.
- Maak eens iets dat de organisatie een concurrentievoordeel bezorgt.
- Verdeel de taken en verdeel ze eerlijk.
- Groei betekent lang niet altijd een toename van kwaliteit.
- Elkaar dwarszitten kan tot ernstige ongelukken leiden.
- Experimenteer, vooral als je niet tevreden bent.
- Verdiep je ook in de ideeën van anderen.
- Help anderen.
- Accepteer hulp.
- Stop het debat, start de dialoog.
- Moedig anderen aan.
- Zeg zo nu en dan eens dankjewel.
- Maak je fouten zo vroeg mogelijk. Dan kun je er snel wat van leren.
- Wat wordt jouw meest leerzame fout?
- Klanten houden van eenvoudige aankoopprocessen.
- Klanten houden van eenvoudige serviceprocessen.
- Richt je op je klanten, niet op je aandeelhouders.
- Minder zeepkist, meer ronde tafel.
- Kaders met duidelijke grenzen geven je mensen de ruimte.
- Roddel niet.
- Neem iedere beslissing met de klant voor ogen.
- Omring je met mensen die altijd voor de klant pleiten.
- Vraag je niet af wat andere mensen denken, maar vraag het ze.
- Klanten willen niet wachten.
- Fanatiek op tijd sturen verblindt je voor andere verbetermogelijkheden.
- Speel in op hebzucht, angst en status. Het kan je veel omzet, zekerheid en aanzien opleveren. 🙂
- Geef de klant meer controle over je proces.
- Reken maar dat de realiteit jouw plan niet leest.
- Richt je op klanten, niet op concurrenten.
- Slechte systemen maken goede mensen machteloos.
- Vertel klanten wat andere klanten er van vinden.
- Het is moeilijk om te winnen als je bang bent om te verliezen.
- Als de agenda je niet interesseert kun je beter iemand anders sturen.
- Zorg dat de incassoafdeling ook klantgericht werkt.
- ICT is te belangrijk om alleen aan ICT-ers over te laten.
- ICT is te moeilijk om alleen aan ICT-ers over te laten.
- Vertel je mensen wat je van ze verwacht en waarom.
- Doe dingen die lijken op eerdere successen.
- Word kampioen telefonische bereikbaarheid.
- Schrijf successen toe aan je medewerkers en fouten aan jezelf.
- Het is heel moeilijk om een hekel te krijgen aan iemand die je aan het lachen maakt.
- Leid en laat je leiden, afhankelijk van de omstandigheden.
- Doen is de snelste manier om iets te leren.
- Mensen die zichzelf overschatten worden zelden aardig gevonden.
- Stop met nadenken, neem maatregelen.
- Veranderen is leuker om te doen dan om te ondergaan.
- Laat het niet over aan projectleiders. Doe als verantwoordelijk manager volop mee.
- Een team met alleen leiders ontspoort, een team met uitsluitend managers verzandt in procedures. Mix!
- Blijf als manager betrokken en zorg zo voor voldoende vaart van “bovenaf”.
- Meet op cruciale momenten.
- Iedereen moet door de 4 fasen van weerstand. Jij ook.
- Overweeg vooral afwijkende standpunten.
- Voorkom dat schreeuwers anderen ervan weerhouden om hun echte mening te geven.
- Verander alleen dat wat beter moet.
- Bied ruimte voor discussie, niet voor twijfel.
- Luister naar de klant, maar kijk vooral ook wat hij werkelijk doet.
- Leer je mensen zichzelf te sturen, binnen jouw kaders.
- Focus je op wat je wilt bereiken, niet op wat je doet.
- Ratio zet mensen aan het denken, emotie zet ze aan tot handelen.
- Word verliefd op je klanten in plaats van op je product of dienst.
- Verkoop nieuwe diensten aan bestaande en bestaande diensten aan nieuwe klanten.
- Een plaatje is 1000 woorden waard. Een goed voorbeeld 1000 plaatjes.
- Als je teveel managers in je organisatie hebt gaan ze elkaar bezighouden.
- Je leert het snelst door het aan een ander uit te leggen.
- Het is veel gemakkelijker om fouten van een ander te herkennen dan die van jezelf.
- Je eerste ingeving is niet altijd de beste.
- Denk minder aan jezelf.
- Leer iets nieuws.
- Durf om hulp te vragen.
- Ontdek wat je klant nodig heeft, niet wat hij vraagt.
- Een goed verhaal is eerder consistent dan volledig.
- Vertel klanten wanneer je reageert, doe het stiekem sneller.
- Maak en gebruik een checklist.
- Kalmeer woedende mensen net zo lang tot je weer met ze kunt praten.
- Als ze beweren dat de steekproefomvang niet nauw steekt, zit er ergens een steek los.
- Toeval wint het altijd van voorspellingen, denk in scenario’s.
- Een kantooromgeving heeft méér afleidingen dan een werkplek thuis.
- Ernstige fouten voorkom je door steeds veel te communiceren.
- Sta voldoende lang stil bij de vraag maximaal of optimaal?
- Een checklist dwingt je er toe.
- Bestudeer zorgvuldig de situaties waarin het misging.
- Iets kwijtraken maakt op klanten meer indruk dan iets krijgen.
- Goede oplossingen vragen om goede gegevens.
- Een goede voorbereiding is vaak belangrijker dan de rest van de realisatie.
- Zorg dat je medewerkers zichzelf beter gaan managen.
- Het verschil tussen voldoende en alles weten bedraagt al gauw 13 weken.
- Laat je verkopers alleen de essentie rapporteren. Ze zijn al jong ingeënt tegen pen en papier.
- Stel je coöperatief op.
- Laat je medewerkers zo vroeg mogelijk meebeslissen over verbeteringen.
- Als 20% van je klanten voor 80% van je winst zorgt, handel daar dan naar.
- Trek na een tegenvaller geen messen maar lessen.
- Wees duidelijk en voorkom zo verlammende onzekerheden bij je medewerkers.
- Intrinsieke motivatie werkt veel beter dan extrinsieke. Echt.
- Maak de klachtenprocedure overbodig door klachten te voorkomen.
- Geen taak is te ingewikkeld voor een checklist. Maak ‘m.
- Loyale klanten krijg je vooral door loyaal aan je klanten te zijn.
- Weet dat klanten andere dingen doen dan ze in je marktonderzoek zeggen.
- Nooit een risico nemen is ook gevaarlijk.
- Realiseer je dat jouw stijl van leidinggeven nooit iedereen in dezelfde mate motiveert.
- Versnellen is gemakkelijker als je al beweegt.
- Bedenk dat 68% van de winst van je zakenbank opgaat aan bonussen.
- Je klanten kunnen nog beter boos terugkomen dan kwaad wegblijven.
- Verandermanagement of ander management.
- Iemand vertrouwen heeft alleen zin als je risico’s neemt.
- Een snelle oplossing is niet altijd een oplossing.
- Koop niet in op basis van productspecificaties maar op basis van je doelstellingen.
- Vertrouw alleen op concrete bewijzen.
- Monitor constant wat je klanten beweegt.
- Vertel mensen wat je van ze verwacht en waarom.
- Je kernactiviteiten besteed je niet uit. Nooit.
- HRM doe je zelf, de HR-afdeling het papierwerk.
- Durf projecten te stoppen als je het geld beter anders kunt inzetten.
- Geef net zoveel aandacht aan de betrouwbaarheid van de informatie als aan de inhoud.
- Geef de klant volledige controle over jouw processen.
- Je schitterende strategie is waardeloos zolang je hem niet uitvoert.
- Kleine stappen zijn beter dan grote teleurstellingen.
- Pak eerst het hoofdkantoor aan, daarna de vestigingen.
- Verwar activiteit niet met productiviteit.
- De organisatie die de beste klantervaring levert wint.
- Vervang je systeemontwikkelingsmethode door een projectmanagementmethode.
- Je faalt sneller met zinloos doorgaan dan met tijdig stoppen.
- Geef voorrang aan projecten die zich op groei richten.
- Prioriteer je projecten op basis van bijdrage aan je strategie.
- Iedereen wil weten waar hij aan toe is. Vertel het ze.
- Test zo vroeg als je kunt of je plan aanslaat en of je oplossingen wel werken.
- Ontdek foute aannames op tijd met plateauplanningen.
- Beperk je ambities en voorkom zo rampen.
- Blijf in je spoor.
- Zorg voor heldere prestatienormen.
- Alleen mensen kunnen service verknallen.
- Stop irrelevante projecten.
- Je klant merkt het direct als je medewerkers niet opletten of chagrijnig zijn.
- Geef prioriteit aan het inspireren van je medewerkers, de rest gaat daarna veel gemakkelijker.
- Alleen goede medewerkers kunnen voor goede klanten zorgen.
- Trek meer aandacht van je klant.
- Met te weinig managementaandacht gaan cruciale processen de mist in.
- Stuur de agenda van de bijeenkomst voortaan vooraf.
- Breng je klanten met elkaar in gesprek.
- Maak het voor klanten leuk om met je mee te denken.
- Niet iedere verandering is automatisch een verbetering.
- Het is gemakkelijker om de toekomst te maken dan om haar correct te voorspellen.
- Onderscheid je van de meesten door bereikbaar te zijn.
- Sta niet toe dat je medewerkers “dat is niet mijn probleem” zeggen.
- Blijf lekker zoeken, maar blijvend concurrentieel voordeel bestaat niet.
- Maak een checklist voor ieder probleem.
- Werk met verschillende scenario’s om het toeval alle ruimte te geven.
- Zorg voor prestatie-indicatoren die we allemaal begrijpen.
- Maak draaiboeken vooraf.
- Belangrijke zaken zijn nooit gemakkelijk en begin er daarom vroeg mee.
- Test je checklist(s).
- Reken er liever op dat klanten emotioneel beslissen.
- Zorg dat de producten die het meest bijdragen aan het resultaat ook een hoge prioriteit van je verkopers krijgen.
- Als alleen je topverkopers hun targets bereiken demotiveer je een groot deel van je verkoopteam.
- Als niet één verkoper jouw omzetdoelstelling haalt, zijn je targets geen reële afspiegeling van de praktijk.
- Stel niet alleen doelen op jaarbasis, maar hanteer ook kwartaal-, maand- of zelfs weektargets.
- Goede content verkoopt zichzelf NIET.
- Meer en betere ideeën bedenken is een proces dat je kunt organiseren.
- Wat afwijkt wordt onthouden.
- Besef dat je klanten meer reageren op emotie dan op informatie.
- Er niet over praten wil niet zeggen dat het niet gebeurd is.
- Wees aardig.
- Baseer je besluiten op harde feiten, dus zorg dat je ze verzamelt.
- Maak van je doelstellingen niet je best bewaarde geheim en vertel ze aan iedereen in je organisatie.
- Leer je medewerkers schrijven voor het web.
- Verbied het Not Invented Here Syndroom.
- Maak een risicoanalyse voor het aantrekkelijkste groeiscenario, het kan ook het meest riskante plan blijken te zijn.
- Kijk niet achterom en stop alleen als je de investering die je nu nog moet doen niet meer kunt terugverdienen.
- Je weet pas zeker dat iets kan als het klaar is.
- Bepaal vooraf onder welke omstandigheden je projecten onvermijdelijk stopt.
- Overwin je angst om verkeerde keuzes te maken.
- Neem in je projectplannen criteria voor stoppen of doorgaan op.
- Wees beschikbaar als de klant daarom vraagt.
- Maak de belofte die je in reclame maakt waar.
- Doe niet moeilijk over formaliteiten als de klant iets vraagt.
- Geef fouten toe en los ze op juiste wijze op.
- Val je klant niet onnodig lastig.
- Wees oprecht betrokken bij je klant.
- Zorg dat je klant zich niet kan vergissen.
- Kritiek lever je achter gesloten deuren, complimenten geef je in het openbaar.
- Het genereren van meer inkomsten is belangrijker dan het verlagen van de kosten.
- Ongevraagd advies helpt het ego van de gever vaak meer dan jou. Let er niet teveel op.
- Continue verbetering heeft weinig zin als je continu de verkeerde dingen verbetert.
- Focus op beter worden, dan word je vanzelf goed.
- Eerst reorganiseren en standaardiseren, dan pas automatiseren.
- Email minder, bel meer.
- Sluit aan op standaarden, dan ben je verzekerd van ondersteuning.
- Tegenslagen incasseer je en daarna ga je verder.
- Marketing is alles, alles is marketing.
- Wat mensen niet weten doen ze niet. Leer het ze.
- Onthoud dat de enige overeenkomst van 50-plussers is dat ze ouder dan 50 zijn.
- Leg je focus bij verandering niet alleen op snelheid en efficiëntie, maar ook op het realiseren van concrete voordelen voor de klanten.
- Aanname is de moeder van iedere fout. Kijk uit.
- Medewerkers zeggen vaak niet hun baan maar hun baas op. Evalueer je management.
- Je weet pas of het werkt als je klanten het gebruiken. Doe een pilot.
- Focus op talent.
- De aanhouder wint. Echt.
- Strategie zonder onderzoek is alleen een opinie.
- Beslis pas als je het snapt.
- Werk vooral aan de sterke eigenschappen van je mensen.
- Maak van je dromen een doel door er een deadline aan te hangen.
- Efficiënt is leuk, maar er is niets erger dan heel efficiënt het verkeerde doen.
- Liever effectief dan efficiënt.
- Test en verbeter meerdere kleine acties in plaats van je budget te verbranden aan een misser.
- Maak prototypes.
- Stop met Starten, Start met Finishen.
- Perfectionisten hebben nooit goede ideeën.
- Hou op met multitasken en focus je voortaan op focussen.
- Bij communicatie gaat het uitsluitend om de boodschappen die begrepen worden.
- Fouten maken is onvermijdelijk, er niet van leren is onacceptabel.
- Maken is het makkelijke deel. Probeer het eens te verkopen.
- Wie in het hoogste tempo weet te veranderen, blijft leven.
Foto: dfbphotos