Geef je sollicitanten, kandidaten, trainees, medewerkers en direct reports wel de aandacht die ze verdienen?
Volgens dit Harvard Business Review artikel zijn er 6 niveaus van Luisteren:
Niveau 1: er is een veilige omgeving waarin moeilijke en emotionele gespreksonderwerpen bediscussieerd kunnen worden.
Niveau 2: telefoons, laptops en andere storende factoren zijn weggelegd en er is aandacht en oogcontact.
Niveau 3: je probeert de boodschap te begrijpen, stelt vragen en recapituleert om er zeker van te zijn dat je het begrijpt.
Niveau 4: je hebt oog voor non verbale aanwijzingen zoals gezichtsuitdrukkingen, ademhaling, verzuchtingen, gebaren, enz. Jij luistert niet alleen met je oren maar ook met je ogen.
Niveau 5: je begrijpt de emoties en gevoelens van de ander en erkent ze. Je toont empathie en laat zien dat je de gevoelens accepteert en kunt begrijpen.
Niveau 6: je helpt je gesprekspartner het onderwerp van alle kanten te bekijken, zonder zijn of haar standpunt te bekritiseren en jouw standpunt tot hoofdonderwerp van de discussie te maken..
Op welk niveau in dit scoremodel zitten jouw gesprekken?