Klanten horen liever hun eigen naam dan de jouwe

Klanten horen liever hun eigen naam 250“Sorry hoor, maar wat heb jij daar nou voor verstand van!”

De communicatie-medewerkster was een beetje boos op me.

Want ik had het gewaagd om haar teksten voor het nieuwe klantportaal te bekritiseren.

Ik heb de wijsheid inderdaad niet in pacht suste ik, maar ik denk echt dat het meer naar de klant toegeschreven moet worden.

Het gaat nu teveel over ons en te weinig over onze klanten.

“Het is op de doelgroep gericht” zei ze pinnig.

Zullen we het dan meten?

stelde ik voor.

“Jij wilt altijd alles meten, maar dit kun je niet meten” zei de communicatie-medewerkster licht triomfantelijk.

“Hoe wil je dat dan doen?”

Nou als volgt dacht ik

We tellen gewoon het aantal keren dat ‘u, uw en jij, je, jou, jouw’ voorkomt in je teksten.

En ook het aantal keren dat ‘wij, we, ons, onze en ik, mij, me, mijn’ voorkomt.

In echt klantgerichte en aansprekende teksten komt de eerste categorie beduidend vaker voor.

Toch?

 

Deze tekst spreekt je klant aan 300

 

“Wat een werk”

mopperde ze en vertrok naar haar werkplek.

Twee dagen later waren er aangepaste teksten.

En we kunnen weer heel goed met elkaar.

 

Foto: Mrsdkrebs