Helpt het om vriendelijk te zijn?

smileys 250Mijn moeder hield me voor altijd vriendelijk en beleefd te zijn.

‘Dan kom je verder in het leven’ zei ze.

Had ze wel gelijk, vraag ik me af?

Ik ken namelijk een paar mensen die ik beslist niet vriendelijk wil noemen en die binnen hun organisaties toch heel wat in de melk te brokkelen hebben.

 

Hooghartig, autoritair, kil en berekenend zijn ze

En toch zijn ze directeur of manager binnen een belangrijke organisatie geworden.

Maar ik kom daarentegen ook ongelooflijk aardige en sympathieke directeuren en managers tegen.

Ik ken verder vriendelijke maar ook onaardige verkoop-/servicemedewerkers. En er zijn vriendelijke én er zijn ronduit botte automatiseerders, behulpzame én stugge productiemedewerkers, hartelijke én kattige secretaresses, fijne én horkerige collega’s.

Jij kent ze ook.

 

Met welke organisatie kom je verder?

met deze?

  • Je managers knokken elkaar de tent uit,
  • Je verkopers doen onaardig tegen je klanten en branden de binnendienstmedewerkers tot de grond toe af,
  • Je servicemedewerkers snauwen tegen klanten en roddelen een collega de ziektewet in,
  • Je productiemedewerkers gunnen elkaar het licht niet in de ogen en pesten elkaar de tent uit.

of met deze?

  • Je managers durven elkaar de waarheid niet te vertellen en houden elkaar niet scherp,
  • Je verkopers gaan op iedere wens van de klant in, hoe onredelijk ook, en ze zadelen de binnendienst op met de ene uitzonderingssituatie na de andere, maar die durven niet te protesteren,
  • Je servicemedewerkers houden falende collega’s de hand boven het hoofd, zodat je geen zicht krijgt op de zwakke plekken in je teams,
  • Je productiemedewerkers verdoezelen elkaars fouten en de missers in je productieproces.

 

Egoisten hobbyisten resultaatgerichte mensen 300Ik denk met geen van beide

Een bedrijf vol egoïsten en vechtersbazen knalt vroeg of laat uit elkaar.

Een bedrijf waarin de mensen elkaar koste wat kost ontzien en de waarheid met de mantel der liefde bedekken is een hobbyclub.

Het is onze taak als managers om de juiste mix aan karakters te vinden en je mensen op hun gedrag aan te spreken.

 

En natuurlijk had mijn moeder gelijk

maar ze bedoelde waarschijnlijk te zeggen ‘wees vriendelijk als het kan’.

 

Foto: Rosmary