Zo kun je ook met je woede omgaan

Ik zou het eigenlijk niet moeten bekennen, maar ook ik ben kwaad te krijgen.

Sommige mensen maken het er naar en vragen er gewoonweg om.

Steeds als ze

  • de schuld aan een ander geven met het doel om zichzelf vrij te pleiten,
  • koste wat kost hun gelijk willen halen,
  • moedwillig iemand beschadigen,
  • elkaar op fouten proberen te betrappen,
  • hun eigen belang doordrukken,
  • niets willen leren en steeds dezelfde fout maken,
  • blijven doorzeuren over een stokpaardje,
  • voortdurend oude koeien uit de sloot halen,
  • de vergadering frustreren,
  • benadrukken wat er fout ging zonder met verbetervoorstellen te komen,
  • niet de hand in eigen boezem steken,
  • opnieuw dezelfde discussie voeren zonder een oplossing overeen te komen,
  • voortdurend laten weten dat zij heel goed en ‘de anderen’ heel slecht zijn,
  • zich aan hun verantwoordelijkheden onttrekken,
  • wegduiken,
  • lui zijn,
  • hun teamgenoten laten opdraaien voor de rotklussen,
  • volhouden dat ze het niet wisten en geen moeite doen om de waarheid boven water te krijgen,
  • de schuld alleen aan hun managers geven,
  • grof tegen elkaar zijn,
  • elkaar vliegen afvangen,
  • bewust vaag blijven,
  • ruzie met elkaar maken om persoonlijke antipathieën,
  • klanten wegjagen,
  • opgelegde kansen missen,
  • geen maatregelen nemen omdat iemand anders dat volgens hen zou moeten doen,
  • de kantjes eraf lopen,
  • niet terugbellen,
  • een afspraak niet nakomen,
  • op een afspraak terugkomen,
  • liegen.

Zo, nu weten jullie waar ik me aan kan ergeren

Maar ‘ergeren’ is nog geen kwaad worden.

Dat probeer ik uit alle macht te voorkomen, want het maakt het alleen maar erger. Ruzie is namelijk de beste manier om vijanden te maken en je krijgt er direct spijt van.

Daarvoor hou ik teveel van ze.

Word jij toch wel eens kwaad?

Dan zijn hier mijn drie tips voor het goed omgaan met je woede:

  • verstop je kwaadheid niet en vertel het. Een opmerking als “maak me niet kwaad” voorkomt meestal erger.
  • bedenk een time-out en stel voor om ‘hier over een uur verder over te praten’. Dan heb je tijd om weer rustig te worden. Zonder de zaak op zijn beloop te laten. Jullie weten allebei waar het straks over gaat en kunnen ondertussen alle mogelijke scenario’s en consequenties inschatten.
  • en het allerbelangrijkste: gebruik dat uur om écht rustig te worden. Ga niet iets doen om de tijd te vullen.

Word je al weer wat rustiger? 

 

Foto: Adikos