Dit is hoe je statistieken vervalst

Nummers 250Zo nu en dan komen ze weer voorbij.

In een power point presentatie. Of in een web-artikel.

Harde cijfers zijn het.

Echt.

Dit lijstje:

  • 2% van de verkooptransacties lukt tijdens het eerste contact;
  • 3% van de verkooptransacties lukt tijdens het tweede contact;
  • 5% van de verkooptransacties lukt tijdens het derde contact;
  • 10% van de verkooptransacties lukt tijdens het vierde contact;
  • 80% van de verkooptransacties lukt tijdens het vijfde tot het twaalfde contact.

En deze:

  • 48% van de verkopers houdt het bij het eerste contact;
  • 25% van de verkopers legt nog een tweede contact en stopt dan;
  • 12% van de verkopers doet een derde poging en stopt dan;
  • slechts 10% van de verkopers legt vaker dan 3 keer contact.

Intrigerend

Maar het eerste lijstje telt op naar 100%, het tweede komt maar tot 95%.

Hoe zit dat dan?

Alle cijfers zouden afkomstig zijn van de “National Sales Executive Association”.

Die bestaat niet, want onvindbaar met Google.

Het lijkt mij een leugen

Maar wel een interessante, want er zullen weinig mensen zijn die bestrijden dat het soms even duurt voor je tot een aankoop over gaat.

Je koopt als je er aan toe bent.

Of het geld er voor hebt.

Neem deze cijfers met een flinke korrel zout

Maar zorg wel dat je in beeld blijft.

Bij de doelgroep.

En maak je eigen cijfers.

Die kloppen namelijk wel.

 

Foto: A. Schultz