Lastige klanten bellen om ze slecht nieuws te vertellen. Ik kan wel iets leukers bedenken. Hoe zal hij of zij straks reageren als ik vertel dat de levering vertraging oploopt, dat het duurder wordt, dat de resultaten nog niet op gang komen, of wat dan ook? Wordt hij weer rood van kwaadheid? Gaat ze […]
De nieuwe stilte
Steeds meer medewerkers weten niet meer hoe ze moeten converseren en mailen alleen nog met elkaar En zitten jij, ik en de mensen om je heen ook zo “vastgeplakt” aan de smartphone? We geven steeds meer de voorkeur aan het virtuele boven het reële. Samen alleen Dankzij de aanwezigheid van mobiele technologie praten […]
Complimenten zijn het meest onderschatte beïnvloedingsinstrument
Kritiek leveren en kanttekeningen plaatsen, daar hebben we weinig moeite mee Op die manier denken we onszelf te kunnen profileren, laten we zien dat we helemaal bij de les zijn en dat we ons mannetje staan. Dat we de baas zijn en dat we niets voor zoete koek slikken. Dat we onze mensen scherp […]
Trotse Medewerkers & Blije Klanten
In sommige bedrijven is het een verplicht nummer, in andere een hectisch evenement, het Medewerker Tevredenheid Onderzoek. En wat wordt er met de uitkomsten gedaan? Wordt er echt op gestuurd? Veranderen we zaken daadwerkelijk? En hoe lang houden we dat vast? Bij het NFI liep het helemaal uit de hand De directeur stapt op […]
Zelfsturing en Zelforganisatie vraagt om andere competenties
Uit recent onderzoek onder 650 Nederlandse en Belgische CEO’s blijkt dat het zoeken naar andere vormen van organiseren en aansturen sterk bij hen leeft. Een belangrijk deel van de door Business Leaders ondervraagden wil dat hun organisatie meer als een ecosysteem gaat functioneren en 25% van de deelnemende CEO’s is al bezig met het vormgeven […]
En de Winner is?
Na 83 jaar dreigt er een einde te komen aan de samenwerking tussen een internationaal gerenommeerde accountant en de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (die van de Oscars). Bij de uitreiking van 2017 ging er iets erstig mis doordat een medewerker van het accountantskantoor twee enveloppen verwisselde, waarschijnlijk omdat hij zich tijdens de uitreiking teveel met […]
Help jij je collega’s en medewerkers om zich te ontplooien?
Medewerkers durven soms niet om hulp van jou of hun collega’s te vragen en blijven doormodderen. Een slechte zaak, want samen kom je verder. Kijk maar eens naar deze intrigerende Adidas commercial (1:39) Help jij je collega’s en medewerkers om zich te ontplooien? Vrijdagmiddagoverpeinzing: Prettig weekend!
Besteed jij genoeg tijd en aandacht aan de coach-vaardigheden van managers?
Uit onderzoek van managementgoeroe Ken Blanchard blijkt dat 83% van de managers denkt dat delegeren wel voldoende is en dat mensen dan wel snappen en kunnen wat ze moeten doen. Uit zijn onderzoek blijkt echter ook dat dit helemaal niet zo is. Het gros van de werknemers voelt zich in de steek gelaten en “zwemt”. […]
Help je medewerkers bij angst voor afwijzing
Ken je iemand die zo bang is voor een afwijzing dat het hem of haar verlamt? Die daarom dat telefoontje met de klant liever nog een dagje uitstelt? Onderstaande Amerikaan had er ook last van en daarom besloot hij zich honderd dagen lang af te laten wijzen. Om er maar aan te wennen. Maar dat […]
Complimenten!
Een hersenbloeding betekende het einde van haar carrière als topbestuurder van Sara Lee. Brenda Barnes leerde tijdens de langdurige revalidatie meer dan ooit het belang inzien van morele ondersteuning. ‘Ik voelde mij zó succesvol toen het mij voor het eerst weer lukte om te staan. Om mij heen klonk gejuich en mensen riepen dat […]