Duivelse Deadlines (en hoe je ze moet gebruiken)

Zandloper 250De productintroductie kreeg een harde deadline mee.

Dan-en-dan moest het klaar zijn.

Nu wisten we waar we aan toe waren en wat er van ons verwacht werd.

Dus zouden we de hoofdzaken van de bijzaken scheiden, prioriteiten stellen, focussen, schouders er onder zetten en er voor gaan.

 

Dacht ik

tot iedereen anders bleek te reageren:

De marketeers waren enthousiast.
Eindelijk zouden ze de markt op kunnen.

De operationele afdeling werd angstig.
Als dat maar niet te snel en onzorgvuldig zou gaan.

De automatiseerders deden cynisch.
Het management had er geen idee van hoe moeilijk en ingewikkeld het was en dat het daarom nooit op tijd zou lukken.

De verkopers bleken onverschillig.
Eerst zien, dan geloven.

Ik besloot een te weinig gebruikte methode te hanteren om uit te vinden wat er speelde: ik vroeg het ze.

 

‘Ik laat me niet meer gek maken’

Kees van ICT was duidelijk. ‘Iemand heeft dat bedacht omdat het hem goed uitkomt, zonder met ons rekening te houden. Ik doe mijn best en meer kan ik niet doen. En doe ik ook niet.

Het is niet mijn deadline’.

 

‘Ik ga er dwars voor liggen’

Joyce van operations wond zich zichtbaar op.

‘Door die haast steeds zitten wij altijd in de shit. Er is nooit tijd om iets goed in te regelen. De eerste maanden krijgen wij het altijd voor de kiezen. Ik wil echt niet eerder beginnen dan wanneer het safe en goed is.

Dan maar later. Ik ga er dwars voor liggen’.

 

‘We beginnen er bij klanten pas over als we het product in handen hebben’

‘We willen niet weer hoeven uitleggen dat er vertraging is en we halen niet langer de kastanjes voor jullie uit het vuur hoor.

Zorg eerst maar dat het goed werkt’. Daarna gaan wij wel aan de slag.

Ik werd niet vrolijk van de vrouwen van Sales. Maar ik begreep ze wel. Zij moeten het weer recht praten en krijgen de wind van voren van onze klanten.

 

En die enthousiaste marketeers?

‘We bereiden de introducties en acties wél voor, maar rollen pas uit als het echt klaar is. Tot die tijd houden we een slag om de arm. Jullie deadlines zijn daardoor niet de onze’.

Dan hebben wij nergens last van.

 

Deadlines stellen was toch zo’n goed business idee?

Ja, als je deadlines met je mensen afspreekt wel.
Dan kunnen ze inderdaad motiveren.

Maar als je ze oplegt?

Dan gaan ze irriteren.

 

Foto: Ben Lucier