Hoe meet je samenwerking? Een schaal van zeven

Samenwerking-250Als je mensen goed samenwerken is het gemakkelijk om de prestaties van de organisatie te verbeteren.

Maar dan moet je wel weten wie je moet coachen en waarop.

Het NGI heeft gelukkig een praktisch bruikbare schaalverdeling gemaakt waarmee je relatief eenvoudig bepaalt in welke mate je medewerker samenwerkt met anderen.

De 7 categorieën van samenwerking, de hoogste mate van samenwerking bovenaan:

  1. Prijst degenen die goed presteren en staat open voor problemen van anderen, laat groepsleden zich gewaardeerd en belangrijk voelen.
  2. Waardeert input en expertise van anderen, is bereid om te leren van medewerkers of collega’s, vraagt om ideeën en opinies voor beslissingen.
  3. Heeft het in positieve zin over teamleden, toont respect voor input van anderen, stelt het groepsbelang boven het eigen belang.
  4. Houdt mensen geïnformeerd over het groepsproces, deelt alle relevante informatie, werkt aan het eigen belang én aan het groepsbelang.
  5. Is bereid te participeren, ondersteunt groepsbeslissingen, is een normaal teamlid en doet zijn deel van het werk, zodat doelen bereikt worden.
  6. Heeft een onverschillige houding, participeert niet, werkt liever alleen, heeft voornamelijk oog voor het eigen belang.
  7. Werkt ontwrichtend en veroorzaakt soms problemen in het team, uit zich soms negatief over teamleden.

Toepassing

Met deze schaalverdeling is het mogelijk om per medewerker vast te stellen hoe hij zich binnen het team gedraagt en dit tot op zeker hoogte te objectiveren.

Ik gebruik de indeling op twee manieren. In persoonlijke beoordelingsgesprekken en in teamsessies waarin we het issue behandelen. In het laatste geval gebruik ik het vooral als spiegel die ik de mensen voorhoudt.

Iedereen weet heel goed dat hij eigenlijk op niveau 1 zou moeten samenwerken en weet diep in zijn hart ook eigenlijk wel waar het soms aan schort.

Het op de agenda zetten en afspreken dat het in de beoordeling of in de projectevaluatie weer aan de orde komt is belangrijk.

Want mensen gaan zich beter gedragen als ze weten dat je ze daar op beoordeelt.

 

 

Foto: Eugene Hood