Webwinkels houden zich onvoldoende aan de wet.
Dat heeft de consumentenbond aangetoond door bij een groot aantal webwinkels te bestellen, de zaken binnen de wettelijke termijn terug te sturen en af te wachten wat er gebeurde.
In teveel gevallen worden de regels die voor retourzendingen gelden niet door hen nageleefd. Er wordt niet of onvoldoende terugbetaald en zo ja, te vaak ook nog te laat.
‘De uitkomsten zijn voor het derde jaar ontluisterend’, aldus de Consumentenbond.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Het web wemelt van informatie over de wettelijke voorschriften en ze zijn niet ingewikkeld.
De smoezen die de falende webwinkels verzonnen na vragen van de consumentenbond zijn hier en daar ronduit hilarisch en variëren van “kapotte computers” tot “het lag aan de postbode”.
Dat is geen serieus zakendoen. Dat is amateurisme of kwade opzet.
Eén webwinkel spant de kroon door te antwoorden dat, hoewel de wet geen uitzondering voor kleinere winkels maakt, “de wettelijke regels over het vergoeden van de bezorgkosten niet haalbaar zijn voor kleine webwinkels”.
Deze winkel heeft nota bene als pay off bij haar logo in de website staan “Karakter is datgene wat je hebt als niemand kijkt”.
Vertederend, tenzij je nog geld van ze tegoed hebt.
Zorgelijk
Ronduit zorgelijk vind ik echter, dat uit het onderzoek ook blijkt dat het weinig uitmaakt of een webwinkel wel of niet aangesloten is bij Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk, twee leidende certificerende organisaties.
Zijn die niet juist bedoeld om de consument te overtuigen dat deze webwinkels netjes zaken doen?
Beide keurmerken hebben aangegeven “de resultaten met hun leden te bespreken”. Dat lijkt me onvoldoende en bovendien niet fair ten opzichte van hun betalende leden die zich wel netjes aan de afspraken houden en wel eerlijk concurreren.
Werk je bij een webwinkel?
Of heb je er zelf een?
Hier zijn twee goede reden om je aan de wet te houden:
- Je klanten kiezen voortaan voor een andere webwinkel,
- De ACM (Autoriteit Consument en Markt) gaat binnenkort over tot handhaving tegen webwinkels die nog steeds onjuist informeren over terugbetaling of die in de praktijk de regels niet naleven. Zij riskeren een last onder dwangsom of een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding.
Welke reden trekt jou over de streep?
Ik hoop van harte dat het de eerste is.
Foto: David Goehring