Denk jij dat geld de belangrijkste motivator is voor je mensen?
Dat het uitloven van bonussen de beste manier is om prestaties te verbeteren?
Dat belonen iets is waar de HRM-afdeling zich maar mee bezig moet houden?
Ja? Dan moet je zeker doorlezen.
Misverstand 1: geld is de belangrijkste motivator voor je mensen
Een mythe uit de tijd van de loopband. Arbeiders die simpel en eentonig werk doen kun je inderdaad tot grotere productie aansporen door ze extra te belonen.
Maar als jouw medewerkers inventief moeten zijn en beslissingen moeten nemen gaat die vlieger niet op. Teveel nadruk op bonussen verlamt ze.
Waarom? Omdat méér geld ze maar heel even gelukkiger maakt.
Als jij je medewerkers vraagt om hun werk terug te brengen tot de puzzel hoe ze er zelf het meeste aan kunnen verdienen, zijn ze niet langer inventief voor je klanten.
Tijdens een telefonische verkoopactie bleek al snel dat de scoringsdrift van de call agents veel opzeggingen veroorzaakten. Er werden veel te dure contracten afgesloten omdat de medewerkers daar het meeste aan verdienden. De verantwoordelijke campagnemanager werd gedumpt.
Je wilt toch dat je medewerkers de beste oplossing voor je klanten bedenken?
Misverstand 2: het uitloven van bonussen is de beste manier om prestaties te verbeteren
Niets is minder waar. Je loopt zelfs grote risico’s.
Medewerkers vinden al snel dat anderen meer en betere kansen krijgen dan zijzelf. Ze kunnen jouw bonussysteem als oneerlijk en onrechtvaardig beschouwen. Dat leidt tot afgunst, verhitte gemoederen en andere improductieve consternatie.
In een verkooporganisatie die ik leidde werd voortdurend gedebatteerd over goede en slechte regio’s en dat het beloningssysteem daar rekening mee zou moeten houden. Wat nu precies “goed” en “slecht” was is me nooit duidelijk geworden. De resultaten bleken uiteindelijk altijd aan de verkoper te liggen.
Onderzoek van onder anderen de Waal en Pink laat zien dat de lange termijn resultaten van organisaties niet of nauwelijks verbeteren door bonussystemen.
Je medewerkers moeten je beloningssysteem in de eerste plaats eerlijk en rechtvaardig vinden. Pas dan kun je aan werkelijke prestatieverbetering werken.
Bonussen en beloningen zijn slechts hygiënefactoren. Ze moeten goed geregeld zijn, maar voor prestatieverbetering is veel méér nodig.
Misverstand 3: Belonen is een taak voor de HRM-afdeling
Als je tot hier gekomen bent snap je dat je geld en bonussen goed moet regelen.
Daar kan HRM uitstekend bij helpen. Maar met helpen is alles gezegd.
Het belonen van mensen gaat over méér dan geld en bonussen. Het gaat over het geven van aandacht, waardering, aanzien en erkenning.
En daar kan HRM je niet of nauwelijks mee helpen.
Dat moet je als baas zelf doen.
Iedere dag opnieuw.
Doorbreek de mythes!
Motiveer en help je team.
Geef eens wat vaker een compliment en schrijf successen toe aan je mensen en fouten aan jezelf.
Zullen ze waarderen.