Ben jij actief in de persoonlijke verkoop of wil je dat graag gaan doen?
Van harte gefeliciteerd met je keuze voor die prachtige tak van verkoopsport, maar let wel goed op, want er zijn een paar belangrijke ontwikkelingen gaande.
Kijk maar eens naar dit krantenbericht . . .
“In juni heeft de detailhandel 1 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. De grootste omzetstijging werd behaald door postorderbedrijven en internetwinkels (8,3 procent)”.
Internet maakt het heel gemakkelijk om “etalages te kijken” zonder de deur uit te hoeven. Steeds meer mensen vragen niet aan jou wat ze moeten kopen, maar gaan af op de mening van medeconsumenten en vergelijkingssites. Ze komen steeds vaker alleen nog in jouw winkel als ze twijfelen of het direct nodig hebben.
Of deze . . .
“Het bedrijf heeft afscheid genomen van het traditionele accountmanagement. Voortaan zullen de klanten digitaal en telefonisch vanuit het hoofdkantoor worden bediend door de afdeling Desk Accountmanagement. Van de de oorspronkelijke veertien accountmanagers is inmiddels afscheid genomen. De traditionele buitendienst werd door de klanten onvoldoende gewaardeerd.”
Waarom de buitendienst steeds minder welkom was staat niet in het artikel, maar het ligt voor de hand om te veronderstellen dat het de klanten teveel tijd kostte en te weinig waarde opleverde.
Ze doen net zo goed of zelfs beter zaken met het bedrijf via email en telefoon. En reken maar dat het voor de betreffende onderneming goedkoper en rendabeler is om geen mensen meer op pad te sturen. Denk maar eens aan de bespaarde reistijd en autokosten.
En wat denk je hiervan?
Helemaal bont maakt deze personeelsadvertentie het door het einde van het accountmanagement aan te kondigen:
“We zoeken een communicatieprofessional die online is en begrijpt waarom de accountmanager een uitstervend ras is”.
De accountmanager een bedreigde diersoort? Ze zetten er nog net niet bij wanneer de laatste accountmanager het veld zal ruimen.
Zijn de dagen van de accountmanager geteld?
Doet de laatste accountmanager binnen 10 jaar het licht uit? Hebben we straks alleen nog contact met klanten via beeldschermen en smartphones?
Het lijkt er wel wat op.
foto: nickstone333