Leuk verhaaltje onlangs in het NRC. Over een ICT-specialist die een vastgelopen bedrijfje dat met een kapot systeem kampt weer op gang brengt. Hij bestudeert de foutmeldingen aandachtig, klikt 3 keer met de muis waarna het allemaal weer werkt en legt een factuur neer van € 500,-.
De geholpen ondernemer roept “dat is veel geld voor een paar muisklikken! Ik wil een specificatie van die factuur!”.
Die krijgt hij prompt: 3 muisklikken € 0,50, weten waar te klikken € 499,50.
Het verhaaltje lijkt erg veel op de anekdote die over de beroemde schilder Picasso verteld wordt. Picasso zou ooit van een criticus te horen hebben gekregen dat hij erg snel schilderde en dat hij daar wel erg veel geld voor vroeg. Picasso’s gevatte antwoord: “ik breng de verf inderdaad snel aan, maar het heeft me een leven lang gekost om te weten waar ik de verf aan moet brengen”.
Of beide anekdotes waar gebeurd zijn en of je ze helemaal los van elkaar kunt zien weet ik niet. Maar dat ervaring je veel tijd kan besparen en daarmee van enorme waarde kan zijn voor je organisatie maken ze prachtig duidelijk.