Je wilt aan ouderenmarketing doen en zoekt een bruikbare segmentering?
Besef dan wel waar je aan begint.
Segmenteren op leeftijd is een ramp
Indelen naar leeftijd lijkt voor de hand te liggen. Maar is het wel zo eenvoudig?
- Is het iemand die ouder is dan 50 ?
- Ouder dan 55 ?
- 60+ ?
- 67+ ?
- 70, 80, 90?
Zeg het maar. Niemand weet het. En trouwens, voor arbeidsmarktcommunicatie geldt 45+ als grens.
50 tinten grijs
Binnen de leeftijdsgroepen bestaan enorme verschillen:
- Werkend/niet-werkend
- Vitaal/niet-vitaal
- Welvarend/niet-welvarend
- Wel/niet actief op internet
- Wel/niet actief op Facebook
- Wel/niet actief op Twitter
- Wel/niet in staat om te internetbankieren
- Enz.
De groep is enorm heterogeen en ze willen helemaal niet als ouderen aangesproken worden. Zijn ze gelukkig veel te eigenwijs voor.
Wat dan wel?
Je zult zelf de deelsegmenten die je wilt benaderen moeten samenstellen. En voor ieder deelsegment een specifiek marketing- & communicatieplan moeten maken.
Want “ouderenmarketing” is een veel te ruim en onwerkbaar begrip.
Foto: Olga Berrios