LEAN is in.
LEAN is hip.
LEAN is geld verdienen.
Geld verdienen door te besparen, geld verdienen door workshops, cursussen, boeken, adviezen, enz. aan te bieden en te verkopen.
Kampioen LEAN was altijd Toyota. Andere Japanse bedrijven volgden op de voet en Amerikanen en Europeanen hadden het nakijken. Verkopers van LEAN-“fanartikelen” vertellen u graag in geuren en kleuren over de fantastische resultaten die Toyota en Japan met LEAN behaalden.
En, gaat het nu goed met Japan?
Waren het niet Toyota en een paar andere Japanse automakers die iets te lang met LEAN doorgingen? Net zo lang “tot alle remmen los” waren?
Luister, LEAN is een geweldige methode.
Echt waar, ik ben een grote fan.
Maar de tijd dat “Japan” en “Toyota” goede verkoopargumenten voor LEAN vormden is voorbij. Laten we voortaan aanbevelingen gebruiken met echte waarde voor klanten, namelijk de ingebouwde zekerheid dat we voor hun veiligheid instaan.
Heeft LEAN als methode dan voor onveilige situaties gezorgd?
Nee, maar ze kan blijkbaar ook niet voorkomen dat de grenzen van maatschappelijk verantwoord managen soms overschreden worden.
Ergens in het traject had een LEAN-team moeten zeggen: “Sorry, maar dit gaat ons te ver. Dit levert weliswaar geld op, maar het wordt gevaarlijk voor onze klanten”. Was het de groepsdruk? Was het de druk van bovenaf? Ik weet het niet, maar ik kan alleen maar constateren dat de “verbetering” helaas toch werd doorgevoerd.
Het is tijd voor een duurzame en maatschappelijk verantwoorde verbetering van LEAN die, zelfs wanneer het uw organisatie meer tijd en geld kost, de gezondheid en veiligheid van mensen waarborgt. Een LEAN-variant met ingebouwde alarmsignalen en veiligheidskleppen die altijd werken.
En als iemand dan ook nog een mooi Japans woord voor zo’n “Maatschappelijk Verantwoord LEAN” weet, dan wil ik dat heel graag toepassen.