Een aanzienlijk aantal merken doet zijn uiterste best om klanten op jonge leeftijd aan zich te binden. Zodat ze hun hele leven bij het merk blijven.
Maar klopt die veronderstelling wel?
Ik heb er in ieder geval nooit hard bewijs voor gezien en voor mezelf geldt het helemaal niet.
Op mijn 23e was ik klant bij een:
- andere bank
- andere autoverzekeraar
- andere woonhuisverzekeraar
- andere reisverzekeraar
- andere uitvaartverzekeraar
- ander automerk
- ander supermarktmerk
- ander televisiemerk
- ander audiomerk
- andere kledingmerken
- ander telefoniemerk
- ander koffiemerk
- enz.
Alleen mijn sportschoenen (Converse All Stars) zijn nog van exact hetzelfde type, maar ik draag ze nu alleen in mijn vrije tijd.
Ik ben er van overtuigd dat heel veel merken een zekere leeftijdsgroep aanspreken en daarna gewoon niet meer “passen”. Je ontgroeit ze.
Een commerciele strategie die met verschillende merken goed inspeelt op deze verschillende leeftijdsfasen is waarschijnlijk veel doeltreffender dan met 1 merk inzetten op de life time value van jonge consumenten.
Maar als er lezers zijn die hoger scoren op het bovenstaande rijtje dan ik, dan hoor ik graag van ze!