ICT is te belangrijk om aan ICT-ers over te laten

Ik help projectmanagers bij het verbeteren van hun prestaties. Dit is een voorbeeld uit mijn praktijk. Personen en organisaties zijn onherkenbaar gemaakt.

ICT is te belangrijk om aan ICT-ers over te latenHoi Sven,

Interessante vraag heb je dit keer voor me!

Begrijp ik het echt goed?

Dat jullie ICT-afdeling een fonkelnieuw pakket geselecteerd heeft om workflow management in te richten?

En dat jullie het ook al aangeschaft en betaald hebben?

Dan is het inderdaad heel erg vervelend dat je er nu pas achter komt dat het inregelen van het eerste proces maar liefst 900 mandagen gaat kosten.

Terwijl je zelf op zo’n 100 dagen had gerekend?

En er daarna nog 59 andere processen geautomatiseerd moeten worden?

 

Tja, wat zal ik zeggen ….

Je vraag of ik weet hoe je die 900 dagen terug kan brengen naar 100 is niet reëel.

Ik denk dat je het nieuwe pakket maar moet vergeten en op de plank moet leggen.

Dat is niet fijn, maar het lijkt me beter om je verlies te nemen en niet nog meer geld uit te geven.

Herformuleer je vraag en begin opnieuw.

Zoek dit keer niet naar het mooiste softwarepakket, maar naar de beste oplossing voor je probleem.

En trek nu zelf als gebruiker de kar, want ICT is te belangrijk om aan ICT-ers over te laten.

Met vriendelijke groet,
Henk

 

Foto: woodleywonderworks