Ze komen er weer aan, de jaarlijkse beoordelingsgesprekken.
We gaan weer voor iedereen drie aandachts-/verbeterpunten opschrijven en leggen de nadruk op het wegwerken van tekortkomingen.
Terwijl we als manager onderhand allemaal wel weten dat het uitbouwen van hun talenten veel effectiever is dan focussen op het verbeteren van hun zwakke punten. Dat ze daardoor meer zelfvertrouwen krijgen, meer bevlogen zijn, beter presteren en minder vaak verzuimen.
Hoe loopt het dit keer af?
Blije gezichten? Teleurstelling? Wrevel? Ruzie?
Het beoordelingsgesprek is voor onze mensen te vaak een frustrerende ervaring. Terwijl het ons juist zou moeten helpen om als team en organisatie beter en beter te worden.
Mensen die zich niet gewaardeerd voelen dragen zelden waardevolle zaken bij.
Zullen we het beoordelingsgesprek daarom deze keer eens vooral over hun kwaliteiten en excellente prestaties laten gaan?
Dan hebben jij en je mensen er echt iets aan.
Foto: greg westfall