Niet zomaar een chirurg, maar een beroemde chirurg.
Omdat hij een baanbrekend boek over prestatieverbetering schreef.
Hij vertelt hoe chirurgen jouw en mijn leven kunnen redden door eerst hun handen te wassen en pas daarna te opereren.
Over hoe piloten jou en je gezin weer veilig aan de grond kunnen krijgen als een van de vliegtuigdeuren plotseling los laat door eerst naar 2500 meter hoogte te dalen.
Hoe jij een vijandige social media storm kunt overleven.
Of een geslaagd evenement organiseert.
Hoe dan?
Dat doe je met (in Gawandes eigen woorden) stomme checklijstjes.
Hij laat zien dat in de hectiek van complexe situaties de meest simpele zaken worden vergeten.
Zijn boek staat boordevol schokkende en indrukwekkende voorbeelden die aantonen hoeveel je met checklists bespaart en verbetert.
“De directieleden die schitterende verhalen hadden verteld over hun bedrijf, hadden stiekem al hun aandelen verkocht. Dankzij een check op onze checklist die ons dwingt te bevestigen dat we de kleine lettertjes in het aandeelhouderregister hebben gelezen kwamen we er op tijd achter”.
De 7 eigenschappen van excellente checklists (volgens Gawande)
Gawande geeft 7 richtlijnen waarmee je effectieve checklists maakt:
- Geef duidelijk aan wanneer en onder welke omstandigheden de checklist gebruikt moet worden.
- Maak duidelijk of het een “doe-en-bevestig” of een “lees-en-doe” lijst is, want door elkaar heen werkt niet.
- Maak de lijst niet te lang. Tussen de 5- en 9-punten is optimaal, beperk je tot de meest kritische punten en houd het op 1 bladzijde.
- Formuleer eenvoudig en nauwkeurig en gebruik waar mogelijk jargon.
- Houd de bladspiegel overzichtelijk en vermijd kleuren.
- Gebruik hoofd- en kleine letters om de leesbaarheid te verbeteren.
- Test je checklist vooraf in de praktijk.
Na het lezen van zijn boek wilde ik dagenlang niets anders doen dan checklists maken.
Ik stel voor dat jullie het boek ook lezen.
En checklists maken.
Atul Gawande – Het Checklist Manifest, over de juiste manier van werken
Foto: stevendepolo