De 19-jarige designstudent Jonathan Mak uit Hong Kong plaatst 26 augustus 2011 – de dag nadat bekend wordt dat Steve Jobs zich ziek meldt en de leiding van Apple overdraagt – een door hem aangepast Apple-logo op zijn weblog.
De bekende hap uit de rechterbovenhoek van de appel is aangepast. In Jonathan’s ontwerp wordt het gevormd door het bebrilde silhouet van Jobs.
Niemand, behalve zijn familie en vrienden, schenken verder aandacht aan zijn vondst.
Als wereldkundig wordt dat de Apple voorman op 5 oktober 2011 overlijdt, raast Jonathan’s werk over het internet. Meer dan tweehonderdduizend mensen bezoeken zijn site, zijn ontwerp wordt talloze malen gekopieerd en verspreid.
Andy Warhol wist het in 1968 al: “In the future everyone will be world-famous for 15 minutes”.
Of de plotseling wereldberoemde Jonathan lang bekend blijft is onwaarschijnlijk, maar het is hem toch maar mooi (even) gelukt.
Het bouwen van een blijvend sterk merk werkt helaas anders. Instant resultaat is bij marketing echt een illusie en het is niet de bedoeling dat het na 15 minuten weer voorbij is.
Voor blijvend succes gelden andere wetten:
- Hard en doelgericht werken,
- Geduld,
- Volharding,
- Doorzettingsvermogen,
- Doen wat je belooft en
- Een rotsvast vertrouwen in eigen kunnen.
Dat zijn de ingrediënten voor blijvende marketing & verkoopresultaten. Kijk maar naar Apple zelf.
En bekijk hier de toevalstreffer van Jonathan.