Over 5 jaar bestaan er geen product- en projectmanagers meer.
Dan zijn we allemaal Product Owners, heersen we over onze Product Backlogs en scrummen we er lustig op los.
Je houdt het echt niet tegen hoor.
Dus ik moet aan de Product Backlog?
Ja en snel.
Klinkt als abracadabra?
Valt heus mee.
Een Product Backlog starten is niet moeilijk.
Kijk maar naar de onderstaande template. Daarmee kun je al snel beginnen.
Het venijn zit hem natuurlijk in de kwaliteit waarmee je hem invult. Een goede Product Backlog maken, dat is wel een kunst.
Bekijk en/of download de template maar even.
Ga ik er daarna dieper op in.
Hoe vul ik dat in?
Begin niet bij het unieke kenmerk of “tag” en ook niet met het “deelgebied”.
Straks zal ik je laten zien waarom we daar nog even mee wachten.
Nee, we beginnen met de “user story”.
Wie wat en waarom, daar gaat het om
Iedere user story is een korte weergave van wie iets wil en waarom hij of zij dat zo graag wil.
Dat gaan we straks maken.
Jij, of je baas of iemand anders, wil bijvoorbeeld dat klanten voortaan sneller worden geholpen als ze bellen.
Geen gekke wens trouwens en het zou dan kunnen dat je wilt dat bij het opnemen van de telefoon de aan dat telefoonnummer gekoppelde beschikbare klantgegevens direct op het scherm van de helpdeskmedewerker getoond worden,
In een user story schrijf je dat zo op:
- Als helpdeskmedewerker,
- wil ik dat de voor dat telefoonnummer beschikbare klantgegevens op mijn scherm getoond worden,
- zodat de klant (en ik) minder tijd kwijt zijn aan het opzoeken van gegevens en ik langer naar hem kan luisteren.
Schrijf het zo op dat iedereen het direct begrijpt.
Wil je er toch nog iets aan toevoegen of extra verduidelijken?
Daar is de kolom “opmerking” voor bedoeld.
Sorteer
Doe het belangrijkste eerst.
Snel. Voor de markt verandert of het geld op is.
Geeft daarom iedere user story een prioriteit. Op een schaal van 1 tot 5. Of van 1 tot 20.
Wat jij wil.
Maar doe het belangrijkste eerst. Sorteer je Product Backlog met de hoogste prioriteit bovenaan. Onbelangrijke zaken onderaan.
Vertel hoe ver je bent
Geef bij de status aan hoe het er mee staat.
Nog niet begonnen? Bezig? Klaar?
Vul daarom nu ook het deelgebied in en benoem per user story de afdelingen die er straks mee werken en plezier van hebben.
Nu kunnen ze zien wanneer zij aan de beurt komen.
Vinden ze fijn.
Geef iedere user story een unieke tag
Geef geen nummer.
Dat zegt niemand iets omdat alles steeds verandert en opnieuw gesorteerd zal worden en dan is het snel verwarrend.
Geef liever een tag waarmee je snel kunt zien waar het over gaat.
“Helpdesk-klantgegevens-tonen” zegt iedereen veel meer dan “13A”.
Hang hem aan de hoogste boom
Zorg dat je Product Backlog door iedereen gezien wordt.
Hang hem daar waar iedereen komt.
Bij de koffieautomaat bijvoorbeeld, of op een andere goed zichtbare plaats.
Het is namelijk de bedoeling dat zoveel mogelijk collega’s en leveranciers ideeën voor je aandragen.
Maak het je gemakkelijk.
Is dit alles?
Nee, natuurlijk niet.
Maar het is wel de belangrijke eerste stap.
Helemaal in de traditie van scrum, want beginnen en ervaring opdoen is beter dan lang nadenken over een plan dat toch niet uitkomt.
De rest komt namelijk wanneer het nodig is.
De foto is van Hyde