Zo nu en dan zie ik ze in klantorganisaties: notoire dwarsliggers en querulanten die in alle vrijheid verbeteringen en vernieuwingen saboteren en hun omgeving negatief manipuleren.
Om duistere redenen komen ze er mee weg, omdat er blijkbaar “iets” is dat zijn of haar manager er van weerhoudt om doeltreffend in te grijpen.
Soms omdat er al een coachingtraject gestart is dat blijkbaar niet werkt, terwijl de saboteur ondertussen wel door kan gaan met zijn ondermijnende activiteiten,
Soms omdat het “moment nog niet rijp is” om in te grijpen, terwijl volstrekt onduidelijk is wanneer het geschikte tijdstip dan wel komt,
Soms omdat de betreffende manager de illusie heeft dat het hem of haar zeker ooit gaat lukken om de Moeilijke Medewerker te genezen.
Maar nog vaker heeft de dwarsligger een gevaarlijk geacht wapen in handen: schijnbaar unieke kennis en ervaring waardoor hij of zij lastig te vervangen zou zijn.
Deze chanteurs weten dat en spelen hun vermeende machtspositie uit. Ze laten op voor hen welgevallige momenten duidelijk merken dat het bedrijf zonder hen problemen zou krijgen.
Daar herken je ze aan. Sterker nog, ze zijn meesters in het uitbouwen van hun machtspositie door met hun sabotage kennisverspreiding en kennisdeling te voorkomen.
Het “grappige” is nu, dat niets-doen blijkbaar de enige optie is, terwijl iedereen weet dat als de chanteur een jaar ziek zou zijn u toch, hoe dan ook, een oplossing zou vinden.
Ikzelf werd eens korte tijd gechanteerd door een verkoper in mijn verkooporganisatie. Hij verkocht erg goed en wilde in ruil daarvoor een aantal ontoelaatbare privileges. Anders ging hij ergens anders werken en dat verkondigde hij aan al zijn collega’s. Met de onnodige onrust tot gevolg.
Na enkele vruchteloze gesprekken heb ik hem weggestuurd.
En de gevolgen voor de omzet en de organisatie?
Zijn collega’s (en ik) waren opgelucht dat zijn vedettegedrag ophield en doken snel in het commerciele gat. De sfeer en de omzet stegen snel.
Door wie laat u zich chanteren?
Foto:Â Ctwirler12