Time Magazine maakte een lijst van de 25 volgens haar meest invloedrijke managementboeken ooit. Maar liefst elf van de oorspronkelijk Engelstalige boeken hebben de Nederlandse vertaling echter nooit gehaald.
Betekent het dat we te weinig tijd investeren in het lezen van belangrijke managementliteratuur of betekent het dat we ons liever door andere auteurs laten beïnvloeden?
Hier is de lijst van Time Magazine:
- The Age of Unreason (1989), Charles Handy. Niet vertaald.
- Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies (1994), Jim Collins and Jerry Porras. Gebouwd voor de toekomst.
- Competing for the Future (1996), Gary Hamel and C.K. Prahalad. De strijd om de toekomst.
- Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors (1980), Michael E. Porter. Concurrentiestrategie.
- Emotional Intelligence (1995), Daniel Goleman. Emotionele Intelligentie.
- The E-Myth Revisited: Why Most Small Business Don’t Work and What to Do about It (1985), Michael E. Gerber. Niet vertaald.
- The Essential Drucker (2001), Peter Drucker. Niet vertaald.
- The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization (1990), Peter Senge. De vijfde discipline.
- First, Break All the Rules (1999), Marcus Buckingham and Curt Coffman. Weg met alle regels.
- The Goal (1984), Eliyahu Goldratt, Het Doel.
- Good to Great: Why Some Companies Make the Leap … and Others Don’t (2001), Jim Collins, Good to Great.
- Guerilla Marketing (1984), Jay Conrad Levinsonr, Guerillamarketing.
- How to Win Friends and Influence People (1936), Dale Carnegie. Niet vertaald.
- The Human Side of Enterprise (1960), Douglas McGregor, Niet vertaald.
- The Innovator’s Dilemma (1997), Clayton Christensen, Niet vertaald.
- Leading Change (1996), John P. Kotter, Leiderschap bij verandering.
- On Becoming a Leader (1989), Warren Bennis, Niet vertaald.
- Out of the Crisis (1982), W. Edwards Deming, Niet vertaald.
- My Years with General Motors (1964), Alfred P. Sloan Jr., Niet vertaald.
- The One Minute Manager (1982), Kenneth Blanchard and Spencer Johnson, The One Minute Manager.
- Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution (1993), James Champy and Michael Hammer, De Bijl aan de Wortel.
- The 7 Habits Of Highly Effective People (1989), Stephen R. Covey. De zeven eigenschappen van effectief leiderschap.
- The Six Sigma Way: How GE, Motorola and other Top Companies are Honing Their Performance (2000), Peter S. Pande, Robert P. Neuman and Roland R. Cavanagh. Niet vertaald.
- Toyota Production System (1988), Taiichi Ohno, Niet vertaald.
- Who Moved My Cheese? (1998), Spencer Johnson. Wie heeft mijn kaas gepikt?
Er staan geen Europese boeken (VK uitgezonderd) en maar één Aziatisch boek bij. Wordt er buiten het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten dan zo weinig invloedrijks geschreven?
Het lijkt er sterk op dat de lijst van Times Magazine eigenlijk de lijst van meest invloedrijke boeken op het Anglo-Amerikaanse model is. De manier waarop andere landen hun bedrijven en economieën inrichten is voor Time Magazine minder interessant of onzichtbaar.
Dat je ook anders naar de wereld kunt kijken laten de Verenigde Naties zien met hun 2011 Human Development Index. In deze ranglijst van meest ontwikkelde landen scoort niet alleen het Anglo-Amerikaanse model, maar doen ook andere modellen het uitstekend en soms zelfs beter:
- Noorwegen
- Australië
- Nederland
- Verenigde Staten
- Nieuw Zeeland
- Canada
- Ierland
- Liechtenstein
- Duitsland
- Zweden
Het wordt nu toch echt tijd om een lijst van de meest invloedrijke managementboeken uit Europa te maken.
Door welk Europees boek liet u zich beïnvloeden?
Foto: Dieter van Baarle