De 5 vuistregels voor seniorenmarketing

de vijf vuistregels voor seniorenmarketingOver seniorenmarketing valt veel te zeggen, maar het komt vooral neer op gezond verstand.

Hier zijn de 5 belangrijkste vuistregels.

 

Praat met de senioren in je eigen organisatie

Leg je in- en externe communicatie aan hen voor. In welke mate spreken ze je eigen medewerkers aan? Vraag ze om hun feedback en wat je volgens hen kunt verbeteren.

Brainstorm er met ze over en destilleer een actieplan met quick wins en langere termijn doelen.

Zoek senioren op en ga met ze in gesprek

Organiseer een seniorenpanel. Zorg voor een samenstelling naar jouw keuze. Qua leeftijd/geslacht/levenstijl/enz.

Onderzoek de gewenste customer journey.  Richt je communicatiekanalen op senioren in, want de telefoon of e-mail zijn misschien beter bruikbaar dan Twitter of WhatsApp.

Leg bestaande en nieuwe uitingen aan hen voor. Luister goed en peil hun meningen en voorkeuren. Pas aan waar nodig.

 

Maak je schriftelijk materiaal en website leesbaar voor senioren

Senioren zijn actief op internet. Wie nu nog steeds denkt dat dat niet zo is houdt er zelf een verouderde mening op na.

Maar zorg wel voor een website en brochures die je goed kunt lezen en bekijken.

Moeilijk leesbare teksten op verpakkingen en onbegrijpelijke gebruiksaanwijzingen vormen grote ergernissen.

Gebruik een groot lettertype en een duidelijke niet-schreeuwerige structuur voor je website. Geef praktische tips en laat echte mensen zien. Het liefst je eigen mensen.

Betrek de senioren in je eigen organisatie en je seniorenpanel bij het ontwerp.

 

Zorg dat je er bent als zij er ook zijn

Luisteren ze naar bepaalde radiostations, lezen ze bepaalde tijdschriften, gebruiken ze Facebook, et cetera, kies dan het voor jou meest geëigende kanaal en uit je daar.

Zorg dat je bereikbaar bent voor vragen en geef uitgebreid antwoord.

 

Wees boven alles eerlijk, duidelijk en open

Blink uit in het toepassen van het recht op bedenktijd en het recht van retour.

Je gooit je goede naam heel snel te grabbel wanneer je (al dan niet terecht!) de indruk wekt dat je misbruik maakt van het vertrouwen van senioren.

Los eventuele issues daarom altijd snel en adequaat op.

 

Foto: Polycart