Wel eens zelf meegemaakt? Dat u uw mening wilde geven maar twijfelde of u het wel durfde? Omdat uw standpunt misschien niet lekker in de groep zou vallen? Of bij uw baas? En dat u het standpunt toen toch maar niet innam, terwijl u dat eigenlijk wel wilde? Weet u het weer? U zwichtte toen […]
2 vragen om de relatie met uw klanten te beoordelen
De Net Promoter Score laat zien hoe uw bedrijf presteert in vergelijking met uw directe concurrenten. Ze is beperkt bruikbaar omdat ze wordt bepaald met een vragenlijst. Ze zegt helemaal niets over het werkelijke gedrag van uw klanten. U bent even kwijt wat de Net Promoter Score is? U stelt uw klanten de ultieme vraag: […]
7 Tips voor uw Leidende Coalitie
Ik zie het regelmatig in klantorganisaties gebeuren. Aan het begin van het verbeterproject is het management nog volop betrokken, maar gaandeweg verdwijnt hun spirit en wordt men opgeslokt door andere perikelen. Vroeg of laat loopt de verandering dan vast Met gefrustreerde medewerkers en een gemiste kans op de koop toe. Organisaties verbeteren lukt alleen als […]
Door welk Europees managementboek liet u zich beïnvloeden?
Time Magazine maakte een lijst van de 25 volgens haar meest invloedrijke managementboeken ooit. Maar liefst elf van de oorspronkelijk Engelstalige boeken hebben de Nederlandse vertaling echter nooit gehaald. Betekent het dat we te weinig tijd investeren in het lezen van belangrijke managementliteratuur of betekent het dat we ons liever door andere auteurs laten beïnvloeden? […]
Beslis, maar kijk vooraf even terug
Ik leid en ondersteun al meer dan 27 jaar bijeenkomsten waarin we prioriteiten bepalen en het is iedere keer opnieuw een flinke klus en een hele kunst om verantwoord, herleidbaar en goed te kiezen. Hier is een praktische methode om het nemen van een zware beslissing gemakkelijker te maken. 100 jaar, stel je voor […]
Eendagsvlieg
De 19-jarige designstudent Jonathan Mak uit Hong Kong plaatst 26 augustus 2011 – de dag nadat bekend wordt dat Steve Jobs zich ziek meldt en de leiding van Apple overdraagt – een door hem aangepast Apple-logo op zijn weblog. De bekende hap uit de rechterbovenhoek van de appel is aangepast. In Jonathan’s ontwerp wordt het […]
Het Nee Comité
In stabiele, handhavende organisaties val je in positieve zin op (en kun je dus carrière maken) door je baas op tijd te waarschuwen dat een project zal mislukken. Of voor andere rampspoed. Als dat onheil inderdaad gebeurt, dan had je hem gewaarschuwd en is het niet jouw, maar zijn schuld. En lukt het project per […]
Ik zal altijd bij je blijven
Een aanzienlijk aantal merken doet zijn uiterste best om klanten op jonge leeftijd aan zich te binden. Zodat ze hun hele leven bij het merk blijven. Maar klopt die veronderstelling wel? Ik heb er in ieder geval nooit hard bewijs voor gezien en voor mezelf geldt het helemaal niet. Op mijn 23e was ik klant […]
Door wie laat u zich chanteren?
Zo nu en dan zie ik ze in klantorganisaties: notoire dwarsliggers en querulanten die in alle vrijheid verbeteringen en vernieuwingen saboteren en hun omgeving negatief manipuleren. Om duistere redenen komen ze er mee weg, omdat er blijkbaar “iets” is dat zijn of haar manager er van weerhoudt om doeltreffend in te grijpen. Soms omdat er […]
Trekken aan een dood paard heeft geen zin
In zijn boek “Strategic Navigation: A Systems Approach to Business Strategy” geeft H. William Dettmer zijn hilarische visie op hoe ezelachtig we vaak omgaan met projecten en andere activiteiten die we eigenlijk als “dood paard” zouden moeten bestempelen. “When confronted with a dead horse in the organisation, people tend to: Buy a stronger whip. […]