Aan een directietafel, in een managementteam of in een wandelgang.
“Beter goed gekopieerd dan slecht bedacht”.
Maar er wordt daarbij naar mijn zin door de spreker net iets te vaak, net iets te spontaan en net iets te uitbundig met een hand of zelfs met een hele arm gezwaaid.
Een wegwuivend, verontschuldigend gebaar.
“Kopiëren mag eigenlijk niet” zie je hem denken.
“Het hoort niet. Het is niet netjes”.
Wat een flauwekul.
Leren is geen kopiëren
Als je processen in je organisatie wilt verbeteren moet je niet alles zelf bedenken of zelf maken.
Er zijn prachtige voorbeelden beschikbaar waarvan je kunt leren.
En lenen.
Er zijn organisaties die jouw wiel al hebben uitgevonden.
Of zelf het vak van iemand anders hebben geleerd.
Blijkbaar willen we koste wat kost origineel, uniek en authentiek zijn.
Ook al ligt de oplossing buiten voor het oprapen, we kunnen de drang en uitdaging om zelf iets te bedenken haast niet bedwingen.
We willen zelf met de eer strijken.
En laten zien dat we goed, nee, zelfs beter zijn.
Op verzoek van een organisatie ontwikkelde ik met een tweetal leveranciers binnen 10 weken een werkende product-/procescombinatie voor een nieuwe dienst. De IT-afdeling steigerde omdat de ondersteunende software-pakketten niet conform hun werkwijze waren ontwikkeld. Ze dwongen af dat ze de applicatie zelf mochten herbouwen. Dat duurde anderhalf jaar. Toen ze eindelijk klaar waren werd de verkoop van de dienst na enkele weken door een wetswijziging noodgedwongen gestaakt. Er waren via de snelle oplossing inmiddels meer dan 60.000 diensten zeer winstgevend verkocht.
Er is maar 1 oplossing
Hoe je dit Not Invented Here Syndroom voortaan buiten de deur van jouw organisatie houdt?
Door haar rigoureus uit te bannen.
- Met scherpe managementvragen voor je medewerkers waarmee je ondubbelzinnig laat weten dat je zult kiezen voor de beste oplossing voor de organisatie ook als die van buiten komt.
- Met stokpaardjesvrije business cases en investeringsplannen.
- Met bezoeken aan en van andere organisaties om betere ideeën op te doen.
- Met door jou georganiseerde gesprekken tussen je medewerkers en belangrijke klanten waarin duidelijk wordt waar de klant wel en niet voor wil betalen.
- Met een voortdurende focus op urgente prestatieverbetering.
- Door af te rekenen met het Nee-comité dat alles wat van buiten komt als gevaarlijk ziet.
Is het eenvoudig?
Nee.
Is het mogelijk?
Ja.
En het begint bij jou.