Na 23 jaar ging het dan toch fout. Windows 3.1 liep vast en alle vliegtuigen moesten aan de grond blijven.
Op het Franse vliegveld Orly dachten ze geld te kunnen besparen door vanaf 1992 lekker op Windows 3.1 te blijven werken.
Ook lapten ze hun computers steeds weer op. Desnoods met tweedehands onderdelen die ze op Ebay kochten. Er waren uiteindelijk nog maar 2 mensen die snapten hoe je dat moest onderhouden.
Computers en systeemsoftware zijn duur. Verhoudingsgewijs niet zo duur als vroeger, maar als je forse aantallen medewerkers moet voorzien van lap tops en computers neemt het een flinke hap uit je budget.
Daar kan op bespaard worden dacht het management.
Tot ze alle vliegtuigen aan de grond moesten houden, schadevergoedingen moesten betalen en alsnog naar modernere systemen moeten overstappen natuurlijk.
Blijkbaar hadden ze de laatste tijd geen risicoanalyse gedaan?
Wat eerst nog low chance/low impact is kan in de loop der jaren opschuiven naar high chance/high impact.
Zouden ze op Orly nu wat frequenter de risico’s in kaart brengen?
En jij?