Teamtoppers kunnen uw team op sleeptouw nemen, maar zwakke broeders/zusters, oftewel de Teamtobbers, remmen af.
Vooral als het team een hechte groep is waarin men elkaar wil beschermen en het ondermaats presteren van een collega verdoezelt.
Hoewel we qua teamspirit en teamdiscipline veel van ze zouden kunnen leren: mariniers en commando’s die heldhaftig hun gewonde kameraden rondzeulen totdat ze weer allemaal veilig thuis komen zijn uw project- of operationele teams beslist niet.
Het is wel een romantisch en heroïsch beeld, maar de tobbers in uw teams zijn (hopelijk) niet gewond en dergelijk gedrag past gewoon niet bij uw, veel minder voor verfilming geschikte, teams.
“Saving Medewerker Ryan” wordt geen bioscoophit.
Ongewenst compensatiegedrag met als doel het beschermen van Teamtobbers kost u vroeg of laat marktaandeel, u gaat er deadlines door missen en u zult klanten teleurstellen.
Laat ik daarom 5 veelvoorkomende redenen bespreken hoe medewerkers “Teamtobbers” kunnen worden en wat u er aan kunt doen:
Sommige Teamtobbers zijn lui
Lui is lui en dat verandert u niet snel. Compenseren voor een luie collega is niet erg lang vol te houden. Dat gaat namelijk spanningen veroorzaken. En ergernis. Ook andere teamleden (en laten we hopen niet allemaal) kunnen lui worden als de moraal afglijdt. Vervang die man of vrouw, want luiheid is besmettelijk.
Sommige Teamtobbers zijn onervaren
Onervarenheid is op te lossen met opleiders, mentoren, coaches enzovoort, maar als je na een jaar nog steeds onervaren bent, ben je misschien wel ongeschikt.
Sommige Teamtobbers zijn ongeschikt
Ongeschikte medewerkers vallen vroeg of laat door de mand of worden ziek. Tenzij de groep er aanhoudend in slaagt om hun probleem te maskeren. Ten koste van hun eigen (en uw) performance natuurlijk. Misschien vinden ze hun collega zielig, maar uiteindelijk is iedereen veel beter af als er een wel geschikte taak kan worden gevonden waarin hij zij floreert.
Sommige Teamtobbers zijn onbezonnen
Fouten maken mag. Maar niet steeds dezelfde. Als “ongeleide projectielen” in uw team er steeds opnieuw voor zorgen dat het team aan de bak moet en andere teamleden harder moeten werken om hun missers op te lossen en te herstellen, hebt u een potentiele splijtzwam in uw team. Bespreek wat er steeds gebeurt en creëer “early warning systems” en een sfeer waarin fouten vroegtijdig ontdekt worden. Niet pas als de boze klant al aan de telefoon hangt.
Sommige Teamtobbers zijn ziek
Zieke werknemers hebben behoefte aan en recht op alle hulp die we ze kunnen geven. Maar we zijn geen artsen (ik niet in ieder geval) en dus kunnen we aan de ziekte zelf niet zoveel doen. Wanneer uw medewerker langdurig vecht tegen het moment waarop hij/zij zich daadwerkelijk ziek moet melden, kunnen de andere teamleden het al die tijd willen compenseren. Uw zieke medewerker kwakkelt langer door tot er echte hulp komt, uw team loopt op haar tenen. Wie is daar bij gebaat? Help hem of haar liever echt in plaats van het probleem vooruit te schuiven.