U wilt het liefst zo veel mogelijk weten van het koopgedrag van uw klanten. Er is maar één manier om er achter te komen: Praat met ze.
Met deze vragenlijst bepaalt u of u genoeg weet.
A. Weet u precies wat uw klanten nodig hebben?
Het is belangrijk om te beseffen dat uw klant niet alleen uw product of dienst nodig heeft. Dat is namelijk slechts een onderdeel van uw totale waardebod.
Ook de wijze waarop u optreedt, handelt, bereikbaar bent voor vragen, etc. is onderdeel van uw dienstverlening. Heeft u gevraagd wat uw klanten op dit vlak van u nodig hebben?
B. Weet u welke relatie uw klanten met u willen hebben?
Zijn ze op zoek naar een efficiënte en goedkope, snelle transactie? Of willen ze graag uitgebreid advies en frequente persoonlijke ontmoetingen?
Misschien willen ze wel allebei. Misschien heeft u zelfs wel twee (of meer) verschillende typen klanten die ieder op een andere manier bediend willen worden. Heeft u het hen gevraagd?
C. Weet u hoe uw klanten in werkelijkheid kopen?
Zeggen is soms iets anders dan doen. Er is al veel geld uitgegeven aan websites die niemand bezoekt en call centers die niet gebeld worden.
Zoek daarom uit hoe uw klanten momenteel zaken doen en ze dat in de toekomst willen doen. Heeft u dit al helder in kaart gebracht?
D. Weet u waarom klanten niet van u kopen?
Als klanten niet bij u, maar bij uw concurrenten kopen, kunt u zich ergens verbeteren. U moet dan wel weten waar u, in de ogen van mogelijke klanten, achterblijft bij anderen.
Welk aspect van uw dienstverlening zou de grootste impact op uw resultaten kunnen hebben als u er in slaagt om op dat punt te verbeteren? Vraag het!
E. Wat u het beste kunt vragen?
Probeer deze vraag eens: “Welke verbetering in ons aanbod aan u zou er toe leiden dat u veel meer bij ons koopt”?