Samen de concurrentie aangaan

Samen de concurrentie aangaan

 

Ik bezocht met mijn gezin een foodtruck-festival in Groningen.

Op een anders zelden gebruikt binnenstadplein hadden een twintigtal ondernemers hun wagens drie dagen lang in een cirkel opgesteld.

Het weer werkte mee en het was er heel erg druk. Er was muziek, alle tafels waren bezet en het was oergezellig.

Er werd volop gegeten en gedronken en de omzetten waren prima.
Het was een groot succes en we hadden een geweldige middag.

Zijn er dan geen andere plaatsen in Groningen waar we vergelijkbare snacks hadden kunnen kopen?

Jazeker wel, de stad heeft een van de levendigste binnensteden van Nederland en haar horeca heeft met onder andere meer dan 40.000 studenten als potentiele klanten weinig te klagen.

Het wemelt er van de eetcafés en restaurants.

Maar drie dagen lang werd een belangrijk marktaandeel weggekaapt door de foodtrucks.

Met een even eenvoudig als doeltreffend concept (een foodtruck-festival) verzekeren deze ondernemers zich van een tijdelijk aandeel in de markt die normaal verdeeld wordt onder gevestigde ondernemingen.

Volgende week doen ze dat weer in een andere stad.

Slim!

Kan zoiets misschien ook in jouw branche?