9 smoezen om je opleidingsbudget niet uit te geven

superhelden door trainingUit onderzoek* blijkt dat 4 van de 10 organisaties het opleidingsbudget niet helemaal uitgeven.

Is dat strakke kostenbeheersing of is er iets anders aan de hand?

 

Waarom je een opleidingsbudget maakte

Je begon vol goede moed aan een nieuw jaar en daarom heb je vooraf een geldbedrag gereserveerd voor opleidingen.

Dat bedrag is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Hoop ik.

Jouw budget ondersteunt je strategie/tactiek om je doelen te behalen. Toch?

Als het niet zo is lijkt jouw aanpak erg op die van Alice in Wonderland die aan de kat Chesire de weg vraagt:

Alice: ‘Ik vroeg me af of je me kunt helpen om de weg te vinden.’
Cheshire: ‘Tja, dat hangt ervan af waar je naar toe wilt gaan.’
Alice: ‘Oh, dat maakt me niets uit, als het maar ….’
Cheshire: ‘Dan maakt het echt niet uit welke kant je uit gaat.’

Het is natuurlijk heel vervelend als iemand je daar op aanspreekt en daarom zijn hier 9 smoezen excuses voor je.

 

Ik ben niet geïnteresseerd in mijn mensen

Ze moeten gewoon hun werk doen.

Ze hebben allemaal een schooldiploma. Als ze iets niet snappen moeten ze het maar aan elkaar vragen en als ze er niet uitkomen zal ik het wel voordoen.

Als er toch iets fout gaat kan de klant een klacht indienen en los ik het op. En de medewerker krijgt er van langs. Reken maar. Medewerkers moeten niet zeuren. En klanten al helemaal niet.

 

Als ze klaar zijn met hun opleiding gaan ze weg

Wij gaan er hier van uit dat ze hier allemaal tot hun 67e blijven werken. Dat scheelt me een hoop gedoe met werving en selectie.

Ik wil helemaal geen evenwichtige en gevarieerde leeftijdsopbouw in mijn teams.  We gaan toch geen opleidingen betalen voor hun nieuwe baas? Laat die dat zelf maar doen!

 

Opleidingen kosten te veel tijd

We kunnen hier niemand missen.

Ze komen dan van zo’n opleiding terug met allemaal frisse ambities. Die kunnen we toch niet waar maken.

Weet je hoeveel fouten er hier gemaakt worden?  We hebben echt iedereen nodig om onze klanten tevreden te houden en de zaak te laten draaien.

 

Opleiden levert te weinig op

Ze leren daar alleen maar dingen die niet aansluiten bij wat wij doen. Ik zie de toegevoegde waarde niet.

We meten de resultaten niet. We zouden niet weten hoe dat zou kunnen, maar ik weet gewoon zeker dat het weinig waarde toevoegt.

En tijd om een opleiding uit te zoeken waar we wel iets aan hebben of een meetinstrument te ontwikkelen heb ik niet.

Ik hou het geld liever in eigen zak

Weet je wat de marges in deze branche zijn?

Dan bespaar ik graag op opleidingen. Dat is gemakkelijk en snel verdiend.

Doen alle concurrenten, dus dan doe ik dat ook.

 

Mijn mensen zitten helemaal niet op een training te wachten

Ze vragen me er zelden of nooit om tenminste. Als ik er zelf niet over begin gebeurt het niet.

We hebben net een reorganisatie achter de rug en iedereen die er nog zit is blij dat ie een plek heeft.

Daarom hebben we ook geen opleidingsplan. Ze hebben er toch geen echte belangstelling voor.

 

Sturen heeft geen zin

We hebben zo veel verschillende functies. Daar is geen beginnen aan.

Onze projectenkalender is al boordevol en er staan ICT-verbeteringen op de rol.

Die duren altijd langer dan gedacht. Daar ligt onze prioriteit.

Het blijft toch mensenwerk hé.

 

Er zijn veel te veel opleidingen

Weet je hoeveel tijd het kost om een effectieve opleiding uit te zoeken?

Man, daar hebben we een dagtaak aan.

Kunnen we echt niet aan beginnen, teveel werk hoor.

En dan heb ik het nog niet eens over maatwerktrainingen.

 

Volgend jaar is het budget toch lager

Dat geef ik je op een briefje. We geven het toch niet allemaal uit.

Maar dat wist je al.

 

Vind je het geen goede excuses?

  • Wil je wel het beste voor je medewerkers en voor je klanten?
  • Wil je wel evenwichtige en gevarieerde teams?
  • Wil je wel oplossingen zoeken voor het vinden van tijd en ruimte voor trainingen?
  • Wil je wel een meetinstrument ontwikkelen om de toegevoegde waarde van trainingen te evalueren?
  • Wil jij je wel onderscheiden van concurrenten?
  • Wil je wel je mensen uitdagen om beter te worden?
  • Wil je wel sturen op de kwaliteitsverbetering van je mensen?
  • Wil je wel je uiterste best doen voor het vinden van goede trainingen?
  • Wil je het beschikbare geld wel optimaal inzetten?

Dan had je al lang in de gaten dat bovenstaande smoezen met opzet dik aangezet zijn.

 

Wil je wel excellente bedrijfsprestaties?

Neem een voorbeeld aan organisaties in het betaalde voetbal of bijvoorbeeld defensie.

Die zetten alles op alles om hun mensen zo goed mogelijk te trainen voor het moment van de waarheid.

Dat kunnen jullie ook.

Dat moeten jullie ook.

En het is jouw voornaamste taak als manager.

 

* NIDAP/Springest 2013

Foto: JD Hancock