Nieuw! Verbeterd! Mislukt!

Appels-RGB-250Een nieuw product lanceren is tricky.

Zelfs toppers hebben er moeite mee.

Kijk maar naar Apple en haar Apple Maps.

Nieuw product voor een nieuwe klantengroep: automobilisten.

Niet echt gelukt.

Apple heeft nog wel wat geld over om een nieuwe poging te wagen.

Maar als je het geld niet voor het opscheppen hebt is het verstandig om de risico’s te beperken.

 

Waag je niet aan diversificatie

Huh? Wat?

Diversificatie, je weet wel, iets totaal nieuws gaan doen.

Een nieuw product lanceren waar je geen enkele ervaring mee hebt voor klanten die jou niet kennen.

Vragen om moeilijkheden.

 

Richt je liever op klanten die jou al kennen

Maak iets nieuws voor ze.

Of verbeter je bestaande product en propositie.

Zoek het dicht bij huis. Veel veiliger.

Omdat je niet hoeft uit te leggen wie je bent.

Ze kennen je al. Ze vertrouwen je.

 

Beperk het risico

Er is een eenvoudige methode om de risico’s in te schatten.

In 1957 al bedacht door Ansoff en zijn analyse staat nog steeds als een huis.

Wordt te weinig toegepast.

Helaas.

 

Hij bedacht er een prachtig diagram voor

En duidelijke begrippen.

  • Meer verkopen aan je bestaande doelgroep = marktpenetratie.
  • Nieuwe producten voor bestaande klanten = productontwikkeling
  • Bestaande producten ook verkopen buiten je bestaande doelgroep = marktontwikkeling
  • Vragen om moeilijkheden = diversificatie

Ansoff-700

Met Ansoff in het achterhoofd ligt de veiligste methode voor de hand

  • Probeer eerst meer van je bestaande producten te verkopen aan je huidige doelgroep
  • Ontwikkel daarna nieuwe producten voor je huidige doelgroep.
  • Verruim je doelgroep pas als het kan.
  • Ga niet iets compleet nieuws voor compleet nieuwe doelgroepen doen.

Tenzij je van een gokje houdt natuurlijk.

 

Foto: Nazzen